S’HA DE FOMENTAR L’EMPRENEDORIA ALS JOVES?
I tant que si!; però no es tracta de crear empresaris només en el terreny econòmic, com sovint s’entén per raons històriques, el que s’ha de pretendre és ensenyar als nostres joves a ser líders de la seva pròpia vida. José Antonio Marina, un dels pedagogs més rellevants de l’Estat i expert en l’estudi de la intel•ligència i els mecanismes de la creativitat, en una entrevista al Punt Avui comenta: “Emprendre és iniciar un projecte que comporta esforç i dificultat que pot ser econòmic, artístic, vital… Hi ha dues actituds davant la vida: una és aviam si m’arreglen les coses, i n’hi ha un altre que intenta resoldre els problemes. Aquesta és l’actitud emprenedora que volem que tinguin els nostres nens i nenes perquè la necessitaran, indefectiblement, en totes les etapes de la seva vida”. Amb aquesta mateixa finalitat la Fundació que presideixo va crear les “Beques Educar Fomentant l’Esforç” per tal d’inculcar valors als més joves i acostumar-los a trobar les eines necessàries per superar obstacles i tirar endavant. La tercera convocatòria per presentar projectes i optar a una de les nostres Beques està oberta fins al proper trenta d’abril.
En les dues convocatòries anteriors es van presentar més de cent trenta projectes per part de diverses associacions, escoles, instituts, clubs esportius… i; els vuit projectes guanyadors s’estan desenrotllant a diferents indrets de Catalunya, com: Barcelona, Tarragona, Cardedeu, Badalona, Sant Vicenç de Castellet, Tona, L’Ametlla del Vallès i Roses. Les persones que formem part de la Fundació seguim de prop aquests projectes i he de reconèixer que ens agrada aprendre de les seves propostes.
És bonic veure els nens i nenes com s’ho passen pipa construint un “robot pigall”, és a dir un robot que fen la funció que solen fer els gossos però amb més tecnologia serveixi per acompanyar a persones cegues, a l’escola Mil•lenari de Cardedeu; una feina que requereix treball en equip per tal de muntar-lo amb peces de “Lego”, programar-lo, defensar-lo en públic i, fins i tot, crear una pàgina web per donar-lo a conèixer. És gratificant observar atentament nens de diferents ètnies del barri del Raval de Barcelona intentant trobar les solucions a problemes i conflictes mentre participen activament en una representació teatral basada en les tècniques del “Teatre de l’Oprimit”, d’acord amb el projecte premiat de l’associació “Forn de Teatre Pa’Tothom”. Aquesta tendència teatral va ser creada pel dramaturg brasiler Augusto Boal en els anys 1960 en la que l’espectador passa a l’acció i a través d’una sèrie d’exercicis, jocs, tècniques i formes teatrals es busca conèixer la realitat per a transformar-la.
Els més joves tenen la necessitat d’aprendre activament; no els agrada massa estar quiets i escoltar un discurs que, per molt interessant que sigui, sovint se’ls fa pesat. Són feliços, per exemple, remenant una càmera de cinema i descobrint les seves possibilitats; ”A Bao a Qu” és una associació que va ser premiada pel seu projecte “Cinema en curs” en el que els nens i nenes són convidats observar i analitzar escenes quotidianes de la vida a través de filmacions en les que ells mateixos han de participar de forma directa. Un altre dels projectes que seguim amb atenció és el presentat per l’escola Jaume Vicens Vives i l’Ajuntament de Roses. Aquest projecte, intenta acostar els nens a la realitat de l’entorn en què viuen; ja sigui participant activament amb la vida dels pescadors o coneixent de primera mà les dificultats que tenen els ciutadans discapacitats per sobreviure amb dignitat. En una de les nostres visites, per exemple, vàrem tenir ocasió de presenciar un partir de basquet liderat per una persona impedida en el que els nens participaven amb cadira de rodes per tal de fer-se una idea de les dificultats que això representa.
Bé; he volgut donar una petita pinzellada d’alguns dels projectes que la Fundació Espavila ha premiat amb les Beques Educar Fomentant l’Esforç. Tots ells tenen un comú denominador: aconseguir una educació participativa i emocional que motivi l’alumne i l’inculqui el desig d’aprendre. Què et sembla? Tens idees? Fins al trenta d’aquest mes pots presentar el teu projecte. Anima’t a fer-ho, espavila’t